Спортът, който отказва да бъде комерсиализиран


Спортът, който отказва да бъде комерсиализиран

4419 0

Спортът през новия век представлява непрестанно изменяема дейност с необратими ефекти. В наши дни се забелязва огромното желание тази дейност да се превърне в източник на печалба. Основната функция на спорта, независимо от вида му, е да развлича и забавлява хората. За съжаление през последните години тези ценности останаха в сянката на комерсиализацията - необратимият ефект, който бавно, но сигурно затрива истинския спорт.

Футбол, тенис, бокс – част от многото разновидности на спорта, които привличат вниманието на милиони зрители. Интересът към тях нараства многократно с всяка изминала година, а това е и движещата причина за навлизането на комерсиализацията. Когато един спорт се превърне в популярен, той неимоверно става обект на комерсиални цели. В „популярния“ спорт фокусът все повече се измества върху парите, а това от своя страна води до осезаеми промени в същинската му част.

Спортът за много хора е начин на живот. За част от тях тази дейност се е превърнала в професия. За други – спортът е времето, в което те разпускат от тежкото ежедневие. Въпросът е, до каква степен се разграничават ползите от вредите в комерсиализацията на дадения спорт. Все по-трудна задача за спорта се явява да остане встрани от политизирането и търсенето на печалба. Но един спорт отказва да се преклони пред комерсиализацията – ориентирането.

Спортното ориентиране представлява бягане в непозната местност, обикновено в пресечен терен, с помощта на специално изработена карта и компас. Целта на състезателите е да преминат през начертан на картата маршрут за възможно най-кратко време. Общността на ориентировачите в България не е толкова широка, а спортът, до известна степен, е непознат за масата хора. В страните от Скандинавието обаче ориентирането е сред най-популярните дейности за населението, а големите състезания дори се излъчват по националните телевизии.

Разликата между ориентирането и масовите спортове като футбол, бокс, тенис е именно в комерсиализацията. В ориентирането никой не говори за пари, дори и на професионално ниво. Част от най-елитните състезатели получават приходи от спорта, но те далеч не са достатъчни и не са основният им доход. Много от елитните ориентировачи се наричат полупрофесионалисти, защото тренират и се подготвят на професионално ниво, но не получават възнаграждение за своя труд. Поне не и материално. Но ориентировачите получават нещо повече – наслада от това, което правят. В много малко спортове можеш да видиш такъв позитивизъм и приятелско отношение. Няма омраза, завист или злоба. Ориентирането успява да се разграничи от комерсиалното и точно това запазва истинския чар на спорта.

Една от основните причини този спорт да не попадне в капана на комерсиализацията е фактът, че спортът не влиза в програмата на Олимпийските игри. Редица спортове се стремят да достигнат до най-високото ниво, при това на всяка цена, жертвайки основните си ценности. Ориентирането е един от малкото спортове, които умишлено избягват и не търсят да попаднат в олимпийския списък. Ориентировачите отлично знаят, че това би довело до коренно изменение в техния спорт и предпочитат да запазят истинските ценности, на които са държали и продължават да държат през всичките тези години. Ако ориентирането премине под знака на петте преплетени кръга, то ще се превърне в поредната жертва на комерсиализацията, а спортът ще изгуби красотата си.

Комерсиализацията скоростно завладява и най-непокътнатите спортове по света. Красотата и първичното удоволствие от спорта се губят покрай парите, а това води до самоунищожението на дадения спорт. Светът се нуждае от повече примери като ориентирането, а обикновеният човек да получи възможността да избяга от проблемите на ежедневието си – един от които е именно комерсиализацията.

Етикети:
Sportlive.bg

Още по темата


Timeout


виж всички
Реклама

Избрано от Кратки истории


Как се появиха картоните във футбола?

Дори понякога реферите да злоупотребяват със своите права, а понякога проявяват съжаление към играча, без...

Реклама

Най-четени новини


виж всички
Реклама