Спортът, който отказва да бъде комерсиализиран

Спортът през новия век представлява непрестанно изменяема дейност с необратими ефекти. В наши дни се забелязва огромното желание тази дейност да се превърне в източник на печалба. Основната функция на спорта, независимо от вида му, е да развлича и забавлява хората. За съжаление през последните години тези ценности останаха в сянката на комерсиализацията - необратимият ефект, който бавно, но сигурно затрива истинския спорт.

Футбол, тенис, бокс – част от многото разновидности на спорта, които привличат вниманието на милиони зрители. Интересът към тях нараства многократно с всяка изминала година, а това е и движещата причина за навлизането на комерсиализацията. Когато един спорт се превърне в популярен, той неимоверно става обект на комерсиални цели. В „популярния“ спорт фокусът все повече се измества върху парите, а това от своя страна води до осезаеми промени в същинската му част.

Остаряващият голмайстор, който така и не облече националната фланелка

Казват, че с времето всеки един човек, независимо от пол, раса, етнос, започва постепенно да губи своите сили. Това важи в пълна сила и за спорти...

Спортът за много хора е начин на живот. За част от тях тази дейност се е превърнала в професия. За други – спортът е времето, в което те разпускат от тежкото ежедневие. Въпросът е, до каква степен се разграничават ползите от вредите в комерсиализацията на дадения спорт. Все по-трудна задача за спорта се явява да остане встрани от политизирането и търсенето на печалба. Но един спорт отказва да се преклони пред комерсиализацията – ориентирането.

Спортното ориентиране представлява бягане в непозната местност, обикновено в пресечен терен, с помощта на специално изработена карта и компас. Целта на състезателите е да преминат през начертан на картата маршрут за възможно най-кратко време. Общността на ориентировачите в България не е толкова широка, а спортът, до известна степен, е непознат за масата хора. В страните от Скандинавието обаче ориентирането е сред най-популярните дейности за населението, а големите състезания дори се излъчват по националните телевизии.

"Синият Титаник" във футбола, който бавно потъва

През 2003 година руски магнат закупува контролния пакет акции на английски клуб от Лондон. Неговото име е Роман Абрамович, а отборът - футболен к...

Разликата между ориентирането и масовите спортове като футбол, бокс, тенис е именно в комерсиализацията. В ориентирането никой не говори за пари, дори и на професионално ниво. Част от най-елитните състезатели получават приходи от спорта, но те далеч не са достатъчни и не са основният им доход. Много от елитните ориентировачи се наричат полупрофесионалисти, защото тренират и се подготвят на професионално ниво, но не получават възнаграждение за своя труд. Поне не и материално. Но ориентировачите получават нещо повече – наслада от това, което правят. В много малко спортове можеш да видиш такъв позитивизъм и приятелско отношение. Няма омраза, завист или злоба. Ориентирането успява да се разграничи от комерсиалното и точно това запазва истинския чар на спорта.

Една от основните причини този спорт да не попадне в капана на комерсиализацията е фактът, че спортът не влиза в програмата на Олимпийските игри. Редица спортове се стремят да достигнат до най-високото ниво, при това на всяка цена, жертвайки основните си ценности. Ориентирането е един от малкото спортове, които умишлено избягват и не търсят да попаднат в олимпийския списък. Ориентировачите отлично знаят, че това би довело до коренно изменение в техния спорт и предпочитат да запазят истинските ценности, на които са държали и продължават да държат през всичките тези години. Ако ориентирането премине под знака на петте преплетени кръга, то ще се превърне в поредната жертва на комерсиализацията, а спортът ще изгуби красотата си.

Комерсиализацията скоростно завладява и най-непокътнатите спортове по света. Красотата и първичното удоволствие от спорта се губят покрай парите, а това води до самоунищожението на дадения спорт. Светът се нуждае от повече примери като ориентирането, а обикновеният човек да получи възможността да избяга от проблемите на ежедневието си – един от които е именно комерсиализацията.

Още по темата

Please select answer!