Българската гордост на рали Дакар – Орлин Алексиев

Скорост, пресечени местности, различни превозни средства и много адреналин. Това е рали Дакар. То е многодневно, ежегодно офроуд състезание, чийто маршрути преминават през кал, камъни, пясъчни дюни и други подобни местности, като в него могат да участват както професионални състезатели, така и аматьори. А най-доброто българско представяне в този спорт до момента е от екипажа на Орлин Алексиев (пилот) и Пламен Николов (навигатор).

История на състезанието

За първи път рали Дакар се провежда през 1979-а година, като стартът му е даден на 26 декември 1978-а година. Състезанието се организира по идея на Тиери Сабен, който година по-рано, участвайки на рали Абиджан-Ница, се губи с мотора си в либийската пустиня. В следствие на това преживяване, той решава, че ще бъде особено интересно, а и атрактивно за публиката, да се проведе автомобилно състезание през пресечени местности. Така в първото издание на ралито се включват 182 ентусиасти, а трасето е с дължина 10 000 километра и преминава през териториите на Франция, Алжир, Нигер, Мали, Горна Волта и Сенегал. Още на следващото издание в надпреварата се включват заводските отбори на БМВ, Лада, Ямаха и Фолксваген.

След злополучната гибел на Тиери Сабен, баща му Жилбер Сабен и Патрик Вердой поемат организацията на събитието, но след като интересът към ралито става рекордно нисък, екипът на Сабен се оттегля от организацията и предава правата на Амори Спорт Организейшън. През 2005-а година се поставя друг рекорд, свързан с рали Дакар – най-много участници в него. 687 машини, от които 463 автомобила, камиони и мотори, и 224 автомобили и камиони от поддръжката, които се състезават в отделен клас, се включват в надпреварата.

Рали Дакар и България

За първи път българи участват в офроуд надпреварата през 2011-а година. Това са пилотите на АТВ Петър Ценков и Тодор Христов. Ценков успява да завърши надпреварата, но катастрофа не позволява на Христов да направи това. Следващата година българското участие е отново с АТВ машини, а Петър Ценков се явява за втори път на екстремната надпревара и отново успява да го завърши. Другият българин – Младен Вачков отпада на седмия етап, поради повреда. През 2013-а година за първи път български състезатели се явяват с автомобили. За трети път Петър Ценков застава на старта на рали Дакар, но този път с автомобил. Първото си участие в международното състезание прави Орлин Алексиев – общински съветник в Столичния общински съвет и един от учредителите на Асоциацията на вносителите на автомобили в България. Той, заедно със съотборника си Пламен Николов, участват с автомобил BMW X1 Proto, като постигат най-добрия български резултат в този спорт до момента, заемайки 17-то място в класа и 61-во в генералното класиране. На следващата година Орлин Алексиев отново участва в надпреварата, но проблем с качеството на горивото не позволява втори успешен финал.

Популярни личности в рали Дакар

Интересното при рали Дакар е, че през годините участие в него са взимали много популярни личности. Някои от тях са Марк Тачър, син на Маргарет Тачър. С него е свързана една любопитна случка, в която той, заедно с навигаторката си и един механик се отделят от колоната, за да отстранят повреда по своя автомобил. След това спират да отговарят на радиостанцията, а на третия ден са обявени за изчезване. На шестия ден самолет на алжирската армия ги открива напълно невредими на 50 километра от трасето на надпреварата. А причината за липсата на сигнал не е установена.

Сред другите популярни личности, участвали на рали Дакар са Джони Холидей, Раймон Копа, Жан-Мари Пфаф, Кристин Карон и много други. Българското участие на Орлин Алексиев също можем да причислим към тази група, само че на местно ниво.

Той е общински съветник в Столичния общински съвет от 2007-а година. Председател е на постоянната комисия по финанси и бюджет на Столичния общински съвет и е член на Постоянната комисия по икономика и собственост на Столичния общински съвет. Също така е председател на Съвета за управление на Специализирания общински приватизационен фонд, който акумулира средствата от приватизация на общинско имущество в София.

Орлин Алексиев е сред учредителите на Асоциацията на вносителите на автомобили и е един от най-активно действащите Общинска банка да бъде под контрола на Столична община. След като това се случва, институцията е стабилизирана и успешно продадена през 2018-а година. Благодарение на постъпилите средства, са ремонтирани или изградени 120 детски и спортни площадки, както и 22 сгради на училища и детски градини в 15 столични райони.

Още по темата

Please select answer!