“Париж - Рубе” - състезание като никое друго!


“Париж - Рубе” - състезание като никое друго!
Снимка: Getty Images

3230 0

Класиката “Париж - Рубе” е сред най-старите надпревари в света на колоезденето и е един от петте легендарни монумента в спорта. Първият път, когато колоездачите се изправят срещу прословутите калдъръмени пътища на Северна Франция е през 1896г., а през 2023-та честваме 120-тото издание на най-прочутото еднодневно състезание. “Адът на севера”, “Неделята из ада” и “Кралицата на класиките”, са прякори, които перфектно описват тази класика. Трасето, което е неповторимо и несравнимо с никое друго, често оставя състезателите покрити с кал, прах и песъчинки заедно със собствените им пот и сълзи, тъй като това е едно от най-трудните състезания за завършване в цялото колоездене.

Репутацията на “Париж - Рубе” е такава, че дори самото достигане до финалния колодрум в рамките на контролното време може да е сред най-големите успехи на някои от състезателите. Малцина са късметлиите, които успяват да се качат на подиума, а още по-малко пък са победителите. Разбира се има и такива, които надхвърлят с много способностите на обикновения колоездач и са записали на името си по няколко победи в “Адът на севера”. Този забележителен списък включва известни имена като Рик Ван Лой, Еди Меркс, Роджър Де Флеминк, Франческо Мозер, Шон Кели, Йохан Мюзеу, Том Бонен, Фабиан Канчелара и др. Роджър Де Флеминк и Том Бонен са може би най-големите специалисти по френските павета, тъй като и двамата са финиширали първи рекордните 4 пъти. Белгииците са най-успешната нация по паветата с общо 57 победи, постигнати с различни 41 състезатели. Действащият шампион е Дилън Ван Барле (Jumbo-Visma), който спечели най-бързото издание в историята - впечатляващите 45,79км/ч!

Маршрутът е с дължина от 257км, сред които 55км по груби и разбити павета, разположени в 29 сектора (секторите вървят с обратно броене т.е. от 29 към 1), всеки един от тях е класифициран по трудност между 1 и 5 звезди. Първият павиран участък идва малко преди да бъдат изминати 100 километра от надпреварата. Следват още 40 километра разделени между павета и асфалт, докато колоездачите бъдат посрещнати от завръщането на “Аспрѐ” като сектор номер 21. 1,7-километровата отсечка не е присъствала в маршрута от 2004-та година, когато Магнус Бекщед покоравя “Париж-Рубе”. Страховитото трио от добре известните калдъръмени участъци – “Trouée d'Arenberg”, “Mons-en-Pévèle” и “Carrefour de l'Arbre” – отново ще надигнат грозните си глави. Първият от тях е прочутата 2,3-километрова “Гора на Аренберг” (сектор 19), която идва доста по-рано в състезанието от другите две - близо 100 километра преди финала. Mons-en-Pévèle (сектор 11), се появява на хоризонта при оставащи по-малко от 50 километра, като това е участъкът, който често отделя групата, от която в крайна сметка излиза и победителят. Последните възможности за солова акция идват на четиризвездния “Camphin-en-Pévèle” (сектор 5) и петзвездния “Carrefour de l’Arbre” (сектор 4). Двата участъка са разположени на само километър един от друг и на по-малко от 20 километра преди колодрума в Рубе. Тази два сектора могат да предопределят съдбата или да съсипят надеждите на колоездачите. Финалът както традицията повелява ще бъде на колодрума, където бъдещият победител ще трябва да завърти обиколка и половина преди да може да отпразнува своята победа, сред рева и виковете на многохилядната публика.

175 състезатели от 25 различни отбора ще потеглят от старта в неделя, с мечтата да вдигнат прочутия павиран трофей 257 километра по-късно. Сред най-големите фаворити определено са двамата “царе на класиките” в последните няколко сезона - Матю Ван Дер Пул (Alpecin Deceuninck) и Ваут Ван Аерт (Jumbo-Visma). Те вече са усещали вкуса на подиума в Рубе - нидерландецът остана трети в калното издание през 2021-ва, а белгиецът беше подгласник на Ван Барле миналата есен. И за двамата обаче това не е достатъчно и е ясно, че ще дадат всичко от себе си в опит да достигнат до най-високото стъпало на стълбичката. Топ часовникарят Щефан Кюнг (Groupama - FDJ) прави пореден много силен сезон в класиките и макар да завърши трети в Рубе миналата година, голямата и запомняща се победа продължава да му обягва. Потенциален триумф в “Адът на севера” би издигнал кариерата на швейцареца до друго ниво. Мадс Педерсен (Trek-Segafredo) показа, че може да се съревновава срещу Ван Аерт и Ван Дер Пул, както и с някоя дълга атака, така и в спринт на финала, което поставя световният шампион от 2019-та сред най-големите претенденти. Филипо Гана (Ineos Grenadiers) допълва списъка на изявените фаворити, той е печелил “Париж-Рубе” за младежи до 23 години, а през 2022-ра малшанс го лиши от възможността да спори за победа и в голямата надпревара. С малко повече късмет, италианецът ще бъде заплаха за всички останали.

Четирима са бившите шампиони, които ще застанат на старта - Джон Дегенколб (Team DSM) - 2015г., Грег Ван Авермет (AG2R Citroen) - 2017г., Петер Саган (TotalEnergies) - 2018г. и Дилън Ван Барле - 2022г., но и четиримата не изглеждат в състояние да повторят успехите си.

Какво ще се случи в тазгодишното издание? Дали един от топ фаворитите ще се добере до победата, възможно ли е неочакван колоездач да поднесе изненадата и да излъже големите претенденти, или пък някой от предходните победители все пак ще успее да стигне до още едно триумфално паве? Всичко това ще разберем тази неделя на 9-и април!

Автор: Иван Андреев

Етикети:
Sportlive.bg

ТОЧНО ПОПАДЕНИЕ


виж всички

Още по темата


Timeout


виж всички
Избрано от Левски

Рекордният трансфер на Левски и Сираков: Искаха 20 млн., а Гонзо стана историческа издънка

През този зимен трансферен прозорец Левски се раздели с двама от титулярите в нападението си - бразилците Роналдо...

Реклама
Най-четени новини

виж всички