Арена на глупостта


Арена на глупостта
Снимка: Официален сайт на Левски

2842 0

"Емиратс Стейдиъм", "Етихад Стейдиъм", "Кинг Пауър Арена", "Сигнал Идуна Парк", "Алианц Арена", "Мерцедес Бенц Арена"... това са само част от стадионите в Европа на част от най-големите големите отбори. Както забелязвате, единият от тях е на Борусия (Дортмунд) - клуб, горд със своите фенове, които в деня, в който пуснат сезонните карти, изкупуват всички за часове. Тим, който не е играл пред полупразни трибуни в най-силните и в най-слабите си години. Примерите са още много, но няма смисъл да коментираме всички тях. Футболът отдавна е подчинен на парите и много клубове съумяха да направят плавно тази така ключова промяна. Предстоят и още промени - "Сантяго Бернабеу", "Камп Ноу", "Олд Трафорд" и много други стадиони ще имат и друго название, вероятно някои от гигантите в бизнеса като "Епъл", "Самсунг", "Майкрософт" и много други. И това е в рамките на нормалното.

"Арена Виваком Георги Аспарухов" обаче беше прието на нож от феновете на Левски. Защо? Нима защото тези фенове издържат клуба и имат право на мнение за толкова важен елемент от бизнес стратегията на клуба? Защото пълнят същия този стадион на всеки домакински мач? И двата въпроса имат отрицателен отговор, но хиляди вече се възпротивиха срещу решението на Спас Русев и компания - никой не иска новото име.

Нека оставим настрана името на компанията и различните имена, свързани с нея и с това кой всъщност е собственик на Левски. В голямата картина това няма особено значение, ако парите отиват към касата на клуба и се използват за неговото развиване. Да оставим настрана и факта, че Георги Аспарухов е най-светлото име, защитавало цветовете на легендарния клуб. Нека просто погледнем на футбола така, както е редно - от финансова гледна точка.

Един клуб, който няма пари да се издържа, спира да съществува. Това е - никой не играе за здраве, никой не играе само за чест. Следователно, парите са най-важното средство за оцеляване на един отбор, наравно с феновете. И как се изкарват пари от една популярна марка? От реклами и спонсорства.

Едва ли някой се съмнява, че по-скъпоплатена реклама от това името на дадена компания да е и името на стадиона на един от най-популярните отбори на Балканите едва ли съществува. Тук става въпрос за милиони, които ще бъдат вкарани в Левски в следващите 3 до 5 години. Това означава по-лесно изплащане на дълга към НАП, повече пари за детско-юношески футбол, повече пари за селекция и по-високи заплати за по-качествени футболисти. И преди всеки да почне да обяснява как трансферната политика на "сините" е "скапана", нека спомена - тук не става въпрос за това какво е, а какво трябва да бъде.

Стъпката с промяна на името на стадиона вече е направена в редица държави, включително и на Балканите, но за феновете на Левски се оказа много сериозен проблем. А не трябва. В крайна сметка, името на Георги Аспарухов продължава да е там. То ще остане и в паметта на всеки един левскар от всяко едно поколение. Една формалност няма да накара нито един привърженик да нарича стадион "Георги Аспарухов" с новото му име. Никой не се и опитва да направи това. Просто се прави един бизнес ход с цел клубът да започне процес по самостоятелната си издръжка. Така, както е в цял свят.

Следващата стъпка трябва да е дори още по-дръзка. Дали по испански модел, дали по германски, няма значение, но феновете, ако искат власт в клуба, трябва да почнат да внасят пари в него. Така, както е със "сосиос" в Испания. И мнението им да бъде зачитано така, както трябва - с гласуване, а не с декларации, молби и заплахи. Ако искаш глас в клуба - плащаш и гласуваш. За президент, за име на стадион, за реконструкция, за даден спонсор. Този модел е ефективен както в Испания, така и в Германия, и е крайно време да го видим и в България. Единствената причина, поради която това може да не проработи, са феновете. Защото основно знаят да мрънкат и да пишат декларации. Но ако им се каже: "Срещу 100 лева на година ще имате право да избирате ръководство и президент на Левски, ще решавате лично бъдещето на клуба, ще сте активна част от управлението и всяко важно решение ще е във вашите ръце", те ще чуят само "100 лева".

След години резултатът от нововъведеното "Арена Виваком" може да плачевен. Причината - постоянно се говори за определени фигури около телекомуникационната компания и Левски, които са, меко казано, със спорни интереси. Големият страх на всички фенове е, че "слуховете" може да са верни. Но моделът е добър. И колкото по-бързо го осъзнаем и у нас, толкова по-добре е както за спорта, така и за държавата.

Етикети:
Sportlive.bg

ТОЧНО ПОПАДЕНИЕ


виж всички

Още по темата


Timeout


виж всички
Избрано от ТЕНИС

Турнирът, от който Григор Димитров изкара пари за цял живот: Къде и кога взе милиони с 5 мача?

Тенисът може да бъде доста суров спорт към състезателите, които са ранкирани по-ниско. Много разходи и нетолкова...

Реклама
Най-четени новини

виж всички